W artykule:
Komponowanie treści na blog jest dość proste:burza mózgów pomysł, napisać post, zoptymalizować go za pomocą wtyczki jak SmartCrawl, i publikować. Czy wiesz jednak, że możesz zrobić więcej, aby nie tylko poprawić wydajność tego postu w wyszukiwarce (i, z kolei, Twojej witryny), ale także poprawić wrażenia użytkownika?
Mam na myśli kategorie i tagi WordPress. Te taksonomie dają użytkownikom WordPress bardziej skuteczny sposób klasyfikowania i organizowania treści postów na blogu.
Mimo to, chociaż kategorie i Tagi mogą zostać przeniesione na stronę konfiguracji postu, są naprawdę ważnymi elementami układanki SEO i UX. Ale każda Taksonomia pełni inną funkcję i musi być traktowana inaczej, dlatego dzisiejszy post skupi się na rozbiciu każdej z nich, a następnie pokaże, jak mistrzowsko nimi manipulować w WordPress.
Co musisz wiedzieć o kategoriach WordPress
Gdy jesteś na stronie posta w WordPress, spójrz na prawą stronę ekranu. Zobaczysz moduł Publikuj, w którym możesz zapisać swoje posty jako wersję roboczą, harmonogram przyszłej publikacji lub natychmiast przejść do Witryny na żywo. Następnie istnieje moduł formatu, do którego możesz nie mieć większego zastosowania, jeśli wszystkie posty są zgodne ze standardowym formatem.
Potem dochodzimy do tego: Kategorie.

Widzisz, jak” Bez kategorii ” siedzi samotnie? Tak to będzie wyglądać z każdą nową świeżą instalacją WordPress. Trzeba to zmienić. Porozmawiamy o tym później.
Jeśli chodzi o to, co zrobić z tymi kategoriami, będziesz chciał ich użyć do tworzenia szerokich grup typów treści na swoim blogu.
Na przykład w przypadku bloga WordPress możesz mieć kategorie takie jak:
- Wtyczki WordPress
- WordPress Themes
- Tutoriale WordPress
- WordPress Porady Biznesowe
- Bezpieczeństwo WordPress
- Wydajność WordPress
Zasadniczo kategorie powinny być zgodne z głównymi tematami poruszanymi w pozostałej części witryny.
Jeśli chodzi o wytyczne dotyczące korzystania z nich, WordPress nie zmusi cię do niczego z nimi. W rzeczywistości, jeśli nie. poświęć trochę czasu, aby zbudować swoje kategorie i odpowiednio sklasyfikować swoje treści, WordPress automatycznie przypisze je wszystkie jako Uncategorized. A to nie jest idealne.
Oto kilka zasad, których powinieneś przestrzegać podczas korzystania z kategorii w WordPress:
- Używaj przejrzystych, opisowych etykiet. Nigdy nie używaj czegoś takiego jak „inne” lub ” różne.”
- Użyj szerokich kategorii, które obejmą duży obszar postów na blogu (a nie tylko jeden lub dwa).
- Twórz od pięciu do dziesięciu kategorii, do których można dopasować treści.
- Użyj tytułowego przypadku przy nazywaniu kategorii (dla spójności).
- Przypisz tylko jedną kategorię do każdego posta na blogu.
Ten ostatni punkt jest szczególnie ważny do zapamiętania, ponieważ cokolwiek więcej niż jedna kategoria NA post zazwyczaj sygnalizuje, że twój post na blogu ma zbyt wiele do zrobienia i ostatecznie doprowadzi do złego doświadczenia użytkownika. To byłoby jak prowadzenie firmy lub sklepu internetowego, który zajmuje się wszystkim i wszystkim. Bez skupienia lub kontroli nad tematem, przytłoczysz odwiedzających, a także dasz poczucie, że post (i strona internetowa) tak naprawdę nie wie, o czym chce być.
Przypomnimy Ci o tym również, gdy przejrzysz (lub opublikujesz) post:

Widzisz, jak kategoria jest wymieniona tuż pod tytułem? Wszystko, co więcej, sprawi, że będzie to bardzo niechlujne.
To powiedziawszy, gdy kategorie są zrobione dobrze, znacznie ułatwisz odwiedzającym znalezienie powiązanych i odpowiednich treści.
Kategorie również pomagają w SEO. (Chyba, że z jakiegoś powodu nie chcesz, aby Twoje Kategorie były indeksowane.) Jeśli pozwolisz Google indeksować swoje kategorie, podasz wyszukiwarce jaśniejszy obraz treści Twojego bloga, co z kolei poprawi jej zdolność do pozycjonowania witryny pod kątem tego rodzaju wyszukiwań tematycznych. Twoja strona kategorii może nawet mieć rangę, jeśli stanie się wystarczająco popularna wśród odwiedzających.
Co musisz wiedzieć o tagach WordPress
Wróć do strony postu WordPress, przewiń nieco dalej w dół strony, a zobaczysz pole tagów tuż pod kategoriami:

Pomyśl o tagach jako sposobie organizowania postów na blogu według słów kluczowych. Podczas gdy Kategorie dadzą ci sposób na szersze określenie, o czym jest Twoja treść, tagi są powszechnie używanymi słowami lub zwrotami znajdującymi się w tej treści.
Weźmy jako przykład post o nazwie „wtyczki WordPress 25 dla darowizn Non-Profit”. Tagi dla tego posta prawdopodobnie będą:
- wtyczki wordpress
- non-profit
- ecommerce
Ogólnie rzecz biorąc, nie chcesz zwariować z tagami. Po prostu muszą odzwierciedlać powtarzające się tematy, które przebiegają przez post, a także przez cały blog.
W przeciwieństwie do kategorii, nie musisz się martwić, że Twoje tagi pojawią się w uproszczonych sekcjach informacyjnych wokół postu (np. pod tytułem lub pod postem). Zamiast tego można je wyświetlać w chmurze tagów. Im bardziej kojarzysz te same tagi z treścią bloga, tym większe znaczenie zajmą w chmurze i pokażą czytelnikom, jakie tematy i motywy są dla Ciebie najważniejsze.
Jeśli chodzi o to, co zrobić z tagami, ponownie WordPress nie dba o to, czy ich używasz. Nie ma domyślnego tagu, że każdy post będzie przypisany. Zamiast tego, po prostu nie będziesz miał żadnych. Tak, to do ciebie, aby utworzyć własną partię tagów.
Oto kilka wskazówek, których należy przestrzegać podczas korzystania z tagów w WordPress:
- Użyj prostych, ale opisowych etykiet.
- Użyj słów kluczowych, które zawierają główne tematy, które przebiegają przez post.
- Nie używaj wyznaczonej nazwy kategorii jako znacznika.
- Przypisz od dwóch do pięciu tagów na post. Nic więcej i prawdopodobnie używasz słów kluczowych, które są zbyt ogólne lub zbyt lekko objęte postem.
- Używaj wszystkich małych liter podczas nazywania znaczników (dla spójności).
- Nie ma potrzeby tworzenia listy tagów z wyprzedzeniem, ponieważ niekoniecznie wiesz, o czym będą twoje posty. Jednak po rozpoczęciu tworzenia treści zachowaj kopię listy tagów pod ręką, aby spróbować użyć tych samych, gdy ma to sens.
Jeśli chodzi o to, dlaczego tagi są świetne dla odwiedzających, jest to kolejny sposób, aby znaleźć treści, które naprawdę lubią. Powiedzmy, że ktoś wpadł do kategorii wtyczek WordPress, ponieważ chce wiedzieć, jak prawidłowo wyposażyć swoją stronę. Następnie napotykają darowizny non-profit z poprzedniego postu i chcą dowiedzieć się więcej o tym, co możesz zrobić z wtyczkami dla organizacji non-profit. Klikając tag Organizacji non-Profit, pozwala im jeszcze głębiej zagłębić się w Twoje treści.
Tagi są również szczególnie pomocne w handlu elektronicznym, gdy twój sklep ma setki produktów i potrzebujesz bardziej szczegółowego sposobu ich klasyfikacji.
Jeśli chodzi o SEO, chciałbym nie Poleć indeksowanie swoich tagów. Istnieje wiele powodów, dla których tagi mogą zepsuć SEO:
- Jeśli jest ich zbyt wiele, Wyszukiwarki nie będą miały jasnego pojęcia, na czym koncentruje się twój blog.
- Jeśli pisownie i wielkie litery są niespójne (na przykład, jeśli masz tagi dla „wtyczki”, „wtyczki” i „wtyczki”), możesz stworzyć niezamierzone „duplikaty”, które konkurują ze sobą w wyszukiwaniu.
- Jeśli pokrywają się one z kategoriami, w wyszukiwaniu podasz im mniejszą wagę.
Zostaw więc szerokie kategorie opisowe, aby wykonać pracę SEO dla swojej witryny WordPress i noindex swoich tagów.
Jak korzystać z kategorii i tagów w WordPress
Teraz, gdy już ustaliliśmy różnicę między kategoriami i tagami, przejdźmy do tego, co możesz z nimi zrobić.
Jak utworzyć kategorię
Kategorie można tworzyć na dwa sposoby:
- Możesz je tworzyć w locie podczas pisania posta na blogu (czego nie radziłbym robić).
- Możesz je utworzyć pod Posty > Kategorie menu w WordPress.
Powodem, dla którego sugeruję, aby nie dodawać kategorii podczas pracy nad postem, jest wspomniana kontrola, którą musisz wykazać nad kategoriami. Idealnie, zanim zaczniesz tworzyć treści, dowiesz się, jakie będą główne kategorie Twojego bloga. W takim przypadku możesz je dodać tutaj:
1. Przejdź do Posty > Kategorie menu.

2. Wprowadź informacje o nowej kategorii po lewej stronie.

3. Wpisz nazwę, ślimak i opis. Elementy te są takie same jak metadane SEO, które można przypisać do każdej innej strony lub postu w witrynie. Jeśli chcesz, aby Wyszukiwarki indeksowały Twoje strony kategorii, pamiętaj, aby to wypełnić.
Chociaż istnieje kategoria nadrzędna, którą możesz przypisać, aby utworzyć hierarchię kategorii, prawdopodobnie nie będziesz jej potrzebować, chyba że używasz kategorii dla dziesiątek lub setek produktów. W przeciwnym razie sugerowałbym po prostu trzymać się szerokich pięciu do dziesięciu kategorii.
4. Po zakończeniu przejrzyj końcową listę kategorii po prawej stronie.

Jeśli chcesz wprowadzić jakiekolwiek zmiany w szczegółach, najedź kursorem na kategorię i kliknij Edycja lub Szybka Edycja guzik. To jedyne miejsce, gdzie możesz to zrobić. Nie będzie można edytować nazwy kategorii (ani jej metadanych) podczas bezpośredniej edycji postu.
Jak ustawić domyślną kategorię
Jak wspomniałem wcześniej, WordPress domyślnie tworzy kategorię „Bez kategorii”. Będziesz chciał to usunąć, ale nie przed przypisaniem postów już do niego dołączonych do innej kategorii.
1. Po kliknięciu na Liczba Postów numer pod tabelą kategorii, skieruje cię do wszystkich postów powiązanych z kategorią Bez kategorii.

2. Otwórz każdy post i przełącz kategorię (po prostu zaznacz tę, którą chcesz i odznacz „Uncategorized”). Następnie zaktualizuj swój post.

3. Zanim będziesz mógł usunąć kategorię Bez kategorii, najpierw musisz ustawić nową domyślną kategorię. Aby to zrobić, przejdź do Ustawienia > Pisanie menu.

Zmień domyślną kategorię postów na tę, do której chcesz automatycznie przypisać swoje posty. Nie oznacza to, że posty muszą pozostać przypisane do tej kategorii, jest to tylko po to, aby dać ci małą pomoc i upewnić się, że nic nie pozostanie przypadkowo oznaczone jako „Uncategorized”.
Zapisz zmiany.
4. Wróć do kategorii, możesz teraz usunąć Bez kategorii.
Jak utworzyć Tag
Tworzenie tagu może odbywać się w ten sam sposób, w jaki tworzysz kategorię. Jak widać, Posty > Tagi menu jest prawie identyczne z kategoriami:

Jedyną różnicą jest to, że nie można utworzyć hierarchii znaczników.
Teraz możesz tworzyć tagi podczas pisania treści postów i nie zniechęcałbym Cię do tego. Wszystko, co musisz zrobić, to wpisać swoje tagi w polu tekstowym, oddzielić każdy przecinek i nacisnąć Enter przycisk, aby je utworzyć:

Jest tylko jeden problem. Istnieje problem potencjalnie tworzenia tagu” duplikat”, jeśli masz już podobną wersję. Radzę więc, abyś zawsze odnosił się do listy tagów, zanim oszalejesz i dodasz nowe.
Jak wyświetlić Kategorie lub Tagi w witrynie WordPress
Na koniec spójrzmy na różne opcje wyświetlania kategorii i tagów w witrynie WordPress. W jednym z powyższych przykładów pokazałem, jak kategoria będzie wyświetlana bezpośrednio pod tytułem postu na blogu. Nie zawsze będzie to ustawienie domyślne, ponieważ motyw określa sposób wyświetlania postów na blogu.
Na przykład Astra Pro automatycznie definiuje, jakie metadane są wyświetlane pod tytułem postu (można to znaleźć w edytorze motywów):

Jak widać, możesz wyłączyć dowolny z tych elementów, a nawet włączyć tagi, jeśli chcesz.
Oto jak temat Divi radzi sobie z tym pod własnym zwyczajem Opcje Tematyczne ustawienia:

Ponownie masz wybór, co chcesz wyświetlić pod tytułami posta. Jednak w tym przypadku znaczniki nie są akceptowalnym polem Metadanych.
Istnieją inne miejsca w witrynie, w których możesz udostępniać informacje o kategoriach lub tagach poszczególnych postów, a nawet wyświetlać pełną listę kategorii i tagów bloga.
Zacznijmy od widżetów:
WordPress Widgets
Pod Wygląd > Widżety to miejsce, w którym możesz dodawać widżety do różnych miejsc w witrynie WordPress. Najczęstszą z tych lokalizacji jest stopka i pasek boczny.
W zeszłym roku debatowałem nad zaletami nawet umieszczenia paska bocznego na stronie internetowej, a odkryłem, że mogą się przydać na blogu. Zwłaszcza jeśli chcesz wymienić coś takiego jak Kategorie lub tagi, do których czytelnicy mogą szybko się odwołać.
Motyw i wtyczki, których używasz, mogą otwierać różne możliwości dla widżetów. Niezależnie od tego, z których korzystasz, powinieneś być w stanie znaleźć widżet kategorii:

I Tag cloud widget:

Przeciągnij i upuść elementy kategorii i / lub tagów na widżet paska bocznego bloga. Dodaj nagłówek do każdego modułu i dostosuj ustawienia w razie potrzeby. Zapisz zmiany.
Oto jak będzie wyglądał twój post na blogu z paskiem bocznym:

Możesz zobaczyć listę kategorii (z przypisanym numerem do każdej z nich, aby ludzie mogli zobaczyć, ile treści jest na ten temat), a także chmurę tagów.
Nawigacja WordPress
WordPress umożliwia również użytkownikom dodawanie kategorii (nie tagów) do nawigacji. Chociaż możesz nie chcieć tego robić we wszystkich przypadkach, może nadejść czas, w którym warto je tam umieścić (na przykład w przypadku tworzenia witryn z wiadomościami lub popularnych blogów).
Jak widać w Wygląd > Menu menu w WordPress, masz możliwość szybkiego dodawania kategorii do menu:

Wystarczy sprawdzić Kategorie, które chcesz dodać, kliknąć Dodaj do Menu, a następnie przeciągnij i upuść je we właściwym miejscu.
Wrapping Up
Kategorie i Tagi są pozornie prostą częścią procesu tworzenia postów na blogu w WordPress. Jest jednak wyraźnie wiele, co musisz wiedzieć, aby prawidłowo z nich korzystać. Należy tylko pamiętać, że każdy powinien być używany do własnego unikalnego rodzaju klasyfikacji.
Traktuj to tak, jak każdą inną część WordPressa, która ma tendencję do bałaganu (np. Media, posty, wtyczki itp.) Miej oko na kategorie i Tagi, upewnij się, że nie wymykają się zbytnio spod kontroli i upewnij się, że są prawidłowo skonfigurowane. Możesz naprawdę pomóc w optymalizacji wyszukiwania witryny, a także poprawić wrażenia użytkownika, jeśli zrobisz to poprawnie.
Tagi: