W artykule:
Nie chcę być Debbie Downer tutaj, ale są tylko niektóre projekty WordPress, które mają „złe wieści” napisane na nich. Niestety, nie zawsze są one łatwe do wykrycia i mogą pozostawić cię żałując, że nigdy nie zaangażowałeś się z nimi w pierwszej kolejności.
Jeśli twój Klient lub projekt w jakikolwiek sposób przypomina Reginę George, uciekaj. Szybko!
Szczerze mówiąc, to trudna sytuacja, ale wszyscy przez nią przechodzimy. Proces myślowy zwykle przebiega tak:
„Jestem programistą WordPress! To jest niesamowite!”
„Dobra, gdzie są wszyscy klienci? Tam są! Wygląda na to, że niektórzy też tam są! Super!”
„Hmmm … Nie wiem co o tym myślę. I może naprawdę wykorzystaj pieniądze…”
I wtedy musisz poświęcić chwilę na zastanowienie się, o co prosi cię klient. Ponieważ jeśli nie czujesz się od razu komfortowo z sugerowanym zakresem projektu, jeśli obawiasz się, że jest on na zewnątrz lub nawet pod twoim zestawem umiejętności lub Twoje zmysły spidey mówią ci, że jest coś niepokojącego w tym kliencie, może to nie być odpowiedni projekt WordPress dla Ciebie.
Zdaję sobie sprawę, że trudno jest powiedzieć „nie” nowej pracy, niezależnie od tego, czy jesteś nowym programistą, czy doświadczonym profesjonalistą WordPress. Nigdy nie wiadomo, kiedy nadejdzie następny głód lub uczta i chcesz być przygotowany. Jednak naprawdę zły projekt WordPress może wyrządzić poważne szkody Twojej firmie i nie jest to coś, czego chcesz.
Przyjrzyjmy się więc, jak ustalić, kiedy warto podjąć ryzyko w projekcie WordPress poza strefą komfortu i kiedy można dać mu duże, tłuste „nie”.
Jak dowiedzieć się, czy projekt WordPress zaszkodzi lub pomoże Twojej firmie
Ostatecznie chcesz, aby Twoja firma WordPress dotarła do punktu, w którym potencjalni klienci zwracają się do ciebie o pomoc w zakresie potrzeb witryny. To powiedziawszy, kiedy jesteś w sytuacji, w której ludzie zwracają się do ciebie o pomoc (zamiast ciągle wychodzić, próbując zdobyć nowy biznes), istnieje szansa, że napotkasz wątpliwe prośby o projekt WordPress.
Czasami możesz chcieć powiedzieć ” Tak ” tym złym projektom WordPress. Może to dlatego, że nie wiesz, jak poza kontrolą będzie Klient. A może jesteś nowicjuszem w grze i nie masz wystarczająco dużo kontroli i równowagi (jak rygorystyczny kontrakt freelancera), aby uchronić się przed pogorszeniem się sytuacji. Z drugiej strony, możesz po prostu stwierdzić, że plusy przeważają nad minusami i uważasz, że kompromis będzie tego wart.
Ostatecznie sprowadza się to do zadawania sobie właściwych pytań. Konkretnie:
- Czego właściwie potrzebuje klient?
- Jesteś w stanie go dostarczyć?
- Czy dostarczenie go okaże się korzystne dla Twojej firmy w dłuższej perspektywie?
Chociaż ważne jest, aby zawsze znajdować nowe sposoby rozwoju firmy i bazy klientów, narażanie uczciwości lub jakości wykonywanej pracy nigdy nie jest właściwą odpowiedzią. Oznacza to możliwość zidentyfikowania, którym projektom WordPress warto powiedzieć „nie”.
Oto kwestionariusz, który możesz sobie przedstawić za każdym razem, gdy otrzymasz nowe zapytanie, którego nie jesteś pewien:
1. Talk to your Gut
Jeśli spędziłeś wystarczająco dużo czasu wokół ludzi, Twoje przeczucie powinno mieć całkiem dobre wyczucie, kiedy coś jest nie tak. Zadaj sobie pytanie, dlaczego czujesz się niezdecydowany o tym projekcie WordPress:
- Czy projekt wymaga przekroczenia granicy etycznej lub moralnej?
- Czy sugerowana stawka wypłaty jest bez sensu? Czy jest za wysoko, czy za nisko? (Jeśli jest to w dobrej sprawie, możesz być skłonny spojrzeć poza niską (lub nie) płacą.)
- Czy klient jest zbyt natarczywy / potrzebujący/niejasny?
- Czy jesteś całkowicie obeznany z tą niszą lub branżą?
- Czy uważasz, że Twój poziom umiejętności będzie poważną szkodą dla sukcesu projektu?
- Czy jest to piąta praca z rzędu, którą musiałeś zaakceptować, ponieważ klienci ciągle odsyłają Cię do swoich przyjaciół (co jest świetne), ale nie podoba Ci się rodzaj pracy lub zaczynasz czuć się wykorzystany (co nie jest świetne)?
Istnieje wiele powodów, dla których twoje jelita mogą mówić Ci „nie”. Posłuchaj go, zanim zagłębisz się w prośbę o projekt. Może to nie wystarczy, aby całkowicie go wykluczyć-zwłaszcza jeśli potrzebujesz pieniędzy – ale powinno to uwzględniać, zwłaszcza jeśli rozumowanie ma charakter etyczny.
2. Ignoruj klienta
Jak wiesz, nie zawsze jest łatwo komunikować się z klientami. Klient nie rozumie projektowania lub tworzenia stron internetowych, co oznacza, że prawdopodobnie będzie luka w komunikacji między wami. Możesz nawet usłyszeć, jak rzucają się wokół żargonu technicznego, który nie ma sensu lub jest używany nieprawidłowo.
Powyższy przykład z Clients from Hell jest jednym z moich ulubionych, ponieważ miałem dokładnie takie dyskusje z klientami w przeszłości.
Nie mówię, że powinieneś ignorować klienta. Jednak zanim podpiszesz się w przerywanych liniach i zgodzisz się podjąć projekt, myślę, że dobrze jest zignorować to, co mówi do ciebie twój Klient (mam na myśli rzeczywiste słowa wychodzące z ich ust). Zamiast tego poświęć chwilę, aby zobaczyć, czy możesz zagłębić się w to, co naprawdę średnia:
- Czy istnieje inna strona internetowa, na którą mogą wskazać, że wygląda lub robi to, co chcą?
- Czy rozumiesz, co się stało w tworzeniu tej strony internetowej? (Jeśli nie, możesz użyć BuiltWith.)
- Czy ich projekt WordPress wymaga odstępstwa od typowego przepływu pracy lub narzędzi?
- Czy jest jakaś część tej prośby, której nie jesteś w stanie obsłużyć?
- Jeśli tak, czy jest to coś, czego chciałbyś się nauczyć? Jeśli nie, Czy masz czas, aby znaleźć eksperta, aby zlecić go na zewnątrz?
- Czy istnieje różnica w zaangażowaniu czasowym dla takiego projektu w porównaniu do standardowego?
- Czy zdajesz sobie sprawę z ewentualnych komplikacji, które mogą pojawić się przy takim projekcie?
- Jeśli zaproponowali budżet na projekt, czy pokryje on wystarczająco twoje koszty?
To właśnie w tej fazie powinieneś być w stanie rozszyfrować, co projekt faktycznie pociąga za sobą. W rezultacie albo odetchnij z ulgą, gdy zdasz sobie sprawę, że „chcę Maszyny do generowania ołowiu” w rzeczywistości oznacza „umieść formularz kontaktowy na stronie docelowej”, albo zdasz sobie sprawę, że Twoje początkowe obawy były całkowicie ważne.
3. Check Yo Self
Słuchaj, wiem, że kiedy masz nową okazję biznesową, Twoim pierwszym instynktem jest prawdopodobnie powiedzenie ” jak wysoko?”zamiast zadawać te wszystkie pytania. Ale co, jeśli twój obecny zestaw umiejętności nie jest w stanie osiągnąć tak wysokiego poziomu? Co jeśli poświęcenie czasu, aby dowiedzieć się, że umiejętności będzie cios budżet i sprawiają, że praca całkowita biust? A co, jeśli poświęcenie czasu na nauczenie się tej umiejętności jest dla Ciebie całkowitą stratą?
W mądrych słowach Zacha Galifianakisa (i Ice Cube), lepiej sprawdź siebie…
Zanim chętnie powiesz „tak” nowemu projektowi WordPress, najpierw sprawdź sam. Może się okazać, że projekt po prostu nie jest tego wart.
- Gdzie obecnie znajduje się Twoja firma? Czy w tym momencie jakiś biznes jest dobry?
- Brakuje Ci próbek portfolio i potrzebujesz tego typu projektu, aby Twoja firma została zauważona?
- Czy ta prośba jest całkowicie poza zakresem tego, co robisz (tj.” projektowanie ” stron w mediach społecznościowych, copywriting itp. a nie coś, z czym chcesz się kojarzyć?
- Czego musisz się nauczyć, aby przyjąć wniosek? Czy masz czas, aby się tego nauczyć, czy będziesz musiał odbyć szkolenie w miejscu pracy (co naprawdę nie jest idealne)?
- Czy zdobędziesz cenne umiejętności, podejmując pracę tej wielkości, którą możesz wykorzystać w innych projektach?
- Czy uważasz, że możesz skutecznie dostarczyć to, czego chce klient, bez negatywnego wpływu na innych klientów?
To trudne. Oczywiście potrzebujesz pieniędzy, aby utrzymać swój biznes. Ponadto musisz zdobyć nowe umiejętności i być na bieżąco z nowymi trendami, jeśli chcesz, aby Twoja firma pozostała odpowiednia i atrakcyjna dla nowych klientów. Nigdy jednak nie zapominaj, że istnieją potencjalne konsekwencje, z którymi musisz sobie poradzić, gdy podejmujesz projekty WordPress, do których nie jesteś odpowiedni.
4. Zwróć szczególną uwagę na klienta
Projekty WordPress mogą być szkodliwe dla Twojej firmy z wielu powodów. Strony internetowe, które są poniżej Twojego zestawu umiejętności, mogą źle odzwierciedlać Ciebie i podważać Twoje możliwości jako programisty stron internetowych. Strony internetowe, które znajdują się poza twoim zestawem umiejętności, mogą odbić się na Tobie równie słabo, jeśli nie wykonasz prawidłowo żądanej funkcji lub funkcjonalności.
Ale projekty WordPress mogą być również szkodliwe dla Twojej firmy, jeśli pracujesz z niewłaściwym klientem. Gdy skończysz zastanawiać się, o co właściwie proszą i czy jesteś w stanie im to dać, nadszedł czas, aby przyjrzeć się bliżej samemu klientowi:
- Co inni twórcy stron internetowych mają o nich do powiedzenia? (Sprawdź ich referencje i referencje LinkedIn.)
- Co na ich temat mają do powiedzenia byli pracownicy? (Sprawdź Glassdoor do przeglądu.)
- Czy ich biznes jest legalny, czy Google mówi ci inną historię? (Wyszukaj ich nazwę i nazwę firmy w połączeniu ze słowami „oszustwo” i „oszustwo”.)
- Co mówi o nich ich osobowość w mediach społecznościowych? Czy są łatwowierni, otwarci i myślący przyszłościowo? A może wydają się twarde i trudne do zadośćuczynienia?
- Czy ich osobowość dobrze współgra z Twoją, czy też wydają się zbyt wymagający, krytyczny lub pesymistyczny?
Klient, który ma złą kartotekę, to natychmiastowa czerwona flaga. Klient, który już okazał ogólny brak szacunku dla Ciebie lub pracy, którą wykonujesz, jest inny. Zwróć uwagę na te znaki, zanim zdecydujesz, czy projekt jest tego wart.
5. Ważenie za i przeciw
Mając wszystkie informacje potrzebne do podjęcia decyzji w ręku, nadszedł czas, aby rozważyć plusy i minusy. W sumie:
- Czy w pełni rozumiesz prośbę klienta?
- Czy czujesz się komfortowo z zakresem i charakterem projektu?
- Czy masz obecnie przepustowość, aby dopasować projekt do obciążenia pracą?
- Czy jesteś pewny swoich umiejętności, aby dostarczyć na żądanie?
- Czy ten projekt otworzy dla Ciebie inne drzwi?
- Czy ufasz klientowi, że szanuje twój czas, płaci zgodnie z obietnicą i współpracuje z Tobą jako partner przy projekcie?
- Czy warto płacić?
Jeśli odpowiedziałeś ” tak „na więcej pytań niż” Nie ” tutaj, to możesz po prostu uzyskać odpowiedź.
Zasadniczo, bądź świadomy tego, co ten projekt zrobi dla Twoich długoterminowych celów w zakresie pomagania lub utrudniania ich. Istnieje wiele osób, które potrzebują stron internetowych, więc nie ma sensu osiedlać się na jednym, jeśli może to prowadzić do poważnych szkód w Twojej firmie na dłuższą metę.
Wrapping Up
Załóżmy, że ukończyłeś samoocenę i zdecydowałeś, że ten projekt WordPress wyrządzi więcej szkody niż pożytku. Jak poinformować klienta?
- Wyślij im formalny list. Podziękuj im za prośbę, ale poinformuj ich, że z powodu X, Y i Z uważasz, że nie jesteś odpowiednią osobą do tej pracy.
- Nie traktuj tego osobiście. Trzymaj się faktów na temat projektu i trzymaj go w skrócie.
- Jeśli znasz innego programistę WordPress, który Twoim zdaniem dobrze pasuje do projektu, podaj mu rekomendację.
- Życz im szczęścia.
Jeśli do zdecyduj się na podjęcie projektu, ale miał początkowe zastrzeżenia co do niego, upewnij się, że masz pewne środki wprowadzone w celu ochrony siebie. Oznacza to Korzystanie z umowy freelancera, ustalenie surowych wytycznych i oczekiwań z góry, a także nauczenie się, jak kontrolować opinie klientów.
Bez względu na to, co robisz, kiedy zgadzasz się podjąć pracę, która jest poza twoją strefą komfortu, nie rezygnuj z niej. Jeśli się w to zaangażowałeś, powinieneś to zobaczyć. Bez względu na to, jak surowe są wody, poświęciłeś czas na ocenę tych zmiennych i zaakceptowałeś pracę. Teraz to do ciebie, aby dostarczyć. Gdy wyjdziesz po drugiej stronie, spójrz na to, co poszło nie tak i dowiedz się, jak uniknąć tych problemów w przyszłości.
Tagi: