Poprawa szybkości witryny eCommerce

Chcesz przyspieszyć swoją stronę e-commerce?

Szybkość ma kluczowe znaczenie dla sukcesu witryny eCommerce. Nie tylko poprawia wrażenia klientów, ale bezpośrednio wpływa na konwersje i sprzedaż.

W tym przewodniku pokażemy, jak łatwo przyspieszyć swój sklep eCommerce, aby poprawić wydajność i konwersje.

Improving eCommerce website speed

Dlaczego szybkość ma znaczenie dla Twojego sklepu eCommerce

Szybkość jest niezwykle ważna, jeśli chodzi o wrażenia użytkownika. Nikt nie lubi powolnej strony internetowej, wolnego komputera lub powolnej aplikacji.

Ale w przypadku sklepów internetowych powolna strona internetowa może faktycznie kosztować firmę.

Na przykład badanie wykazało, że jednosekundowe opóźnienie w czasie ładowania strony powoduje utratę 7% konwersji, 11% mniej wyświetleń strony i 16% spadek zadowolenia klienta.

StrangeLoop study

Mówiąc prościej, powolne strony internetowe mogą prowadzić do niższej sprzedaży.

Teraz oprócz doświadczenia użytkownika i sprzedaży, Szybkość witryny eCommerce wpływa również na rankingi SEO. Wyszukiwarki takie jak Google uważają szybkość za ważny wskaźnik doświadczenia użytkownika i czynnik rankingowy.

W rzeczywistości aktualizacja wyszukiwania page experience Google koncentruje się wyłącznie na metrykach doświadczenia użytkownika, takich jak współczynnik odrzuceń i szybkość witryny. Szybsza Strona e-commerce pomoże Ci przynieść więcej wolnego ruchu z wyszukiwarek.

Mając to na uwadze, przyjrzyjmy się, jak łatwo zwiększyć szybkość i wydajność sklepu eCommerce.

Oto krótki przegląd tematów, które omówimy w tym przewodniku.

  • Wybierz lepszego dostawcę hostingu Ecommerce
  • Zainstaluj wtyczkę buforowania WordPress
  • Użyj najnowszej wersji PHP
  • Najnowsza wersja WordPress & WooCommerce
  • Zoptymalizuj obrazy produktów pod kątem wydajności
  • Użyj zapory sieciowej na poziomie DNS
  • Wybierz lepszy motyw WordPress
  • Korzystaj Z Lepszych Wtyczek WordPress
  • Zmniejsz zewnętrzne żądania HTTP
  • Redukcja Żądań Bazy Danych
  • Optymalizacja Bazy Danych WordPress
  • Użyj witryn przechowujących, aby śledzić problemy z wydajnością
  • Wysyłaj E-Maile E-Commerce
  • Korzystaj Z Lepszych Narzędzi Do Optymalizacji Współczynnika Konwersji

Video Tutorial

Subskrybuj WPBeginner

Jeśli wolisz pisemne instrukcje, po prostu czytaj dalej.

1. Wybierz lepszego dostawcę hostingu Ecommerce

Cała optymalizacja wydajności eCommerce, którą wykonujesz na swojej stronie, będzie miała niewielki wpływ, jeśli nie masz dobrego dostawcy hostingu eCommerce.

Nie wszystkie firmy hostingowe WordPress są takie same. Aby uzyskać lepszą wydajność, musisz wybrać dostawcę hostingu eCommerce, który wykonuje następujące czynności:

  • Zapewnia stabilną i aktualną platformę do hostowania sklepu eCommerce.
  • Jest zoptymalizowany pod kątem WordPress, WooCommerce lub innej wtyczki eCommerce, której możesz użyć
  • Ich serwery są zoptymalizowane pod kątem szybkości i wydajności. Oznacza to wbudowane buforowanie, zabezpieczenia i inne funkcje zwiększające wydajność

Zalecamy korzystanie z SiteGround. Są jednym z oficjalnie polecanych dostawców hostingu WordPress.

Serwery SiteGround działają na platformie Google Cloud, znanej z wysokiej wydajności. Mają wbudowane buforowanie, a nawet mają własną wtyczkę do optymalizacji, która automatycznie implementuje wiele wskazówek dotyczących wydajności, które polecamy w dalszej części tego artykułu.

Jeśli szukasz alternatyw, sprawdź naszą listę najlepszych dostawców hostingu WooCommerce.

Po skonfigurowaniu sklepu eCommerce na dobrej usłudze hostingowej możesz wdrożyć następujące wskazówki dotyczące optymalizacji, aby zwiększyć wydajność.

2. Zainstaluj wtyczkę buforowania WordPress

WooCommerce to dynamiczna platforma e-commerce. Oznacza to, że wszystkie dane produktów są przechowywane w bazie danych, a Strony produktów są generowane, gdy użytkownik odwiedza Twoją witrynę.

Aby to zrobić, WordPress musi za każdym razem uruchamiać ten sam proces. Jeśli więcej osób odwiedzi Twój sklep eCommerce w tym samym czasie, spowolni to, a nawet może ulec awarii.

Wtyczka do buforowania pomaga rozwiązać ten problem.

Zamiast generować strony za każdym razem, wtyczka buforująca pokazuje użytkownikowi buforowaną wersję strony HTML. To uwalnia zasoby serwera i pozwala mu działać wydajniej, poprawiając w ten sposób czas ładowania strony.

How caching works in WordPress

Dostępnych jest kilka świetnych wtyczek do buforowania WordPress, a popularne Firmy hostingowe WordPress, takie jak SiteGround i Bluehost, oferują własne systemy buforowania.

Zalecamy korzystanie z wp Rocket. Jest to najlepsza wtyczka buforująca WordPress na rynku z ustawieniami najbardziej przyjaznymi dla początkujących.

W przeciwieństwie do innych rozwiązań buforujących WordPress, WP Rocket nie czeka, aż użytkownicy odwiedzą stronę, aby wygenerować buforowaną wersję. Zamiast tego automatycznie przygotowuje pamięć podręczną witryny i aktualizuje ją.

Dzięki odpowiednim ustawieniom WP Rocket możesz łatwo uzyskać doskonałe wyniki w narzędziach do testowania prędkości, takich jak Pingdom, GTMetrix, Google Pagespeed Insights i innych.

Aby uzyskać szczegółowe informacje i instrukcje, zobacz nasz artykuł na temat instalacji i konfiguracji wp Rocket w WordPress.

Najlepsze firmy hostingowe WordPress, takie jak SiteGround i Bluehost, oferują również własne rozwiązania buforowania.

SiteGround SG Optimizer

SiteGround pozwala łatwo włączyć buforowanie w sklepie eCommerce za pomocą wtyczki SG Optimizer.

To wszechstronne narzędzie wydajności obejmuje buforowanie, ulepszenia wydajności, konwersję obrazu WebP w WordPress, optymalizację baz danych, minifikację CSS, kompresję GZIP i wiele innych.

Wystarczy zainstalować i aktywować wtyczkę SG Optimizer w WordPress. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz nasz przewodnik krok po kroku, jak zainstalować wtyczkę WordPress.

Po aktywacji kliknij menu SG Optimizer na pasku bocznym administratora WordPress, aby uzyskać dostęp do ustawień wtyczki. Stąd musisz włączyć opcję dynamicznego buforowania.

Turn on caching in SiteGround

Włącz buforowanie na Bluehost

Podobnie Bluehost pozwala również korzystać z wbudowanego systemu buforowania w celu optymalizacji WooCommerce. Po prostu zaloguj się do Pulpitu Nawigacyjnego Bluehost i przejdź do Moje Strony strona. Jeśli masz wiele witryn, wybierz witrynę, a następnie przejdź do karty wydajność.

Bluehost caching levels

Stąd możesz wybrać poziom buforowania dla swojej witryny. Na przykład możesz wybrać eCommerce, ale jeśli Twoja witryna nadal pozostaje wolna, możesz wrócić tutaj i zwiększyć poziom buforowania.

3. Użyj najnowszej wersji PHP

WordPress i WooCommerce są głównie napisane w języku programowania PHP.

Z każdą nową wersją PHP poprawia wydajność i staje się szybszy. Naprawia również błędy i poprawki bezpieczeństwa, które mogą zagrozić stabilności i szybkości witryny.

Dlatego zawsze powinieneś używać najnowszej wersji PHP.

Możesz dowiedzieć się o wersji PHP swojego sklepu eCommerce, odwiedzając Narzędzia ” Zdrowie Strony w pulpicie nawigacyjnym WordPress i przejście do zakładki „Informacje”.

Site Health in WordPress

W tym miejscu musisz kliknąć sekcję „serwer”, aby ją rozwinąć, a będziesz mógł zobaczyć wersję PHP używaną przez twój serwer.

PHP version in WordPress site health

Jeśli Twoja witryna działa w wersji PHP niższej niż 8.0, powinieneś skontaktować się z dostawcą usług hostingowych i poprosić go o aktualizację.

Aby uzyskać więcej informacji, zobacz nasz artykuł o tym, jak aktualizacje PHP wpływają na Twoją witrynę.

Uwaga: Niektóre zarządzane firmy hostingowe WordPress, takie jak SiteGround, zbudowały własne ultraszybkie PHP, aby poprawić ogólny czas reakcji serwera. Inni używają PHP FastCGI, aby pomóc klientom poprawić szybkość e-commerce.

4. Najnowsza wersja WordPress & WooCommerce

Programiści WordPress i WooCommerce poświęcają znaczną ilość czasu na poprawę wydajności podczas każdego cyklu programistycznego. Dzięki temu obie aplikacje działają wydajniej i zużywają mniej zasobów po stronie serwera.

Każda nowa wersja naprawia również błędy i wzmacnia bezpieczeństwo, które jest kluczowe dla biznesu eCommerce.

Jako właściciel sklepu, Twoim obowiązkiem jest upewnić się, że używasz najnowszej wersji WordPress, WooCommerce, innych wtyczek i motywu WordPress.

Po prostu przejdź do Dashboard ” Aktualizacje strona, aby zainstalować wszystkie dostępne aktualizacje.

Installing updates

5. Zoptymalizuj obrazy produktów pod kątem wydajności

Zdjęcia produktów są jedną z najważniejszych wizualnie rzeczy dla sklepu internetowego. Lepsze obrazy produktów utrzymują zaangażowanie klientów i mogą pomóc zwiększyć konwersję sprzedaży.

Dlatego ważne jest dodawanie wysokiej jakości obrazów produktów. Należy jednak upewnić się, że duże rozmiary plików obrazu są odpowiednio zoptymalizowane.

Istnieją dwa sposoby optymalizacji obrazów produktów w Internecie bez utraty jakości.

Po pierwsze, możesz zoptymalizować każdy obraz produktu na komputerze przed przesłaniem go do witryny. Wymaga to oprogramowania do edycji obrazu, takiego jak Adobe Photoshop, Affinity, Gimp itp.

Większość z nich ma opcję eksportu obrazu do sieci. Możesz także dostosować jakość obrazu przed zapisaniem go do przesłania.

Export for web in Adobe Photoshop

Alternatywnie możesz użyć wtyczki do kompresji obrazu dla WordPress. Wtyczki te automatycznie optymalizują Rozmiar obrazu produktu dla lepszej wydajności witryny.

Oprócz kompresji obrazu, wybrany typ pliku obrazu może również pomóc. Na przykład obrazy JPEG są lepsze dla obrazów, które mają dużo kolorów, podczas gdy obrazy png są lepsze dla przezroczystych obrazów.

6. Użyj zapory sieciowej na poziomie DNS

Brutalna siła i ataki DDoS są powszechnymi uciążliwościami internetowymi. Zasadniczo hakerzy próbują przeciążyć serwer, aby włamać się, ukraść dane lub zainstalować złośliwe oprogramowanie.

Większość firm hostingowych ma podstawowe zabezpieczenia, które chronią witryny przed takimi atakami. Jednak jedną z wad tych ataków jest to, że powodują, że Twoja strona ładuje się bardzo wolno.

W tym miejscu potrzebujesz zapory aplikacji internetowej (WAF).

Teraz popularne wtyczki zapory WordPress działają na własnym serwerze internetowym. To sprawia, że są nieco mniej wydajne, ponieważ nie mogą blokować podejrzanych ataków, dopóki nie dotrą do twojego serwera.

Z drugiej strony zapora na poziomie DNS jest w stanie filtrować ruch w chmurze i blokować podejrzane ataki, nawet zanim dotrą do twojej witryny.

Website firewall

Zalecamy stosowanie Sucuri. Jest to najlepsza wtyczka zapory WordPress z kompleksowym pakietem zabezpieczeń.

Sucuri jest również wyposażony w potężną sieć CDN (content delivery network). CDN obsługuje statyczną zawartość witryny (obrazy, arkusze stylów, JavaScript) z globalnej sieci serwerów. To dodatkowo zmniejsza obciążenie serwera i poprawia ogólny czas ładowania witryny.

Jeśli szukasz darmowej opcji, CloudFlare free CDN zapewnia podstawową ochronę zapory DNS.

7. Wybierz lepszy motyw WordPress

Choose better eCommerce theme

Motywy WordPress kontroluj wygląd swojego sklepu eCommerce. Jednak nie wszystkie z nich są zoptymalizowane pod kątem wydajności i często dodają zbyt dużo bałaganu, co powoduje, że Twoja witryna jest wolniejsza.

Wybierając motyw WordPress dla sklepu eCommerce, musisz znaleźć równowagę między funkcjonalnością a szybkością. Funkcje tematyczne, takie jak suwaki, karuzele, czcionki internetowe i czcionki ikon mogą spowolnić witrynę.

Zalecamy skorzystanie z prostego motywu, a następnie użycie wtyczek, aby dodać potrzebne funkcje. Daje to lepszą kontrolę zarówno nad wydajnością, jak i wyglądem sklepu internetowego.

WordPress themes by StudioPress, Elegant Themes I Astra są zoptymalizowane pod kątem wydajności. Aby uzyskać więcej indywidualnych rekomendacji motywów, zobacz nasz wybór najlepszych motywów WooCommerce dla WordPress.

8. Korzystaj Z Lepszych Wtyczek WordPress

Jednym z najczęściej zadawanych pytań przez początkujących WordPressa jest to, ile wtyczek mogą używać w swoim sklepie bez wpływu na wydajność?

Odpowiedź brzmi tyle, ile chcesz.

Całkowita liczba wtyczek nie wpływa na wydajność Twojego sklepu internetowego. To właśnie jakość kodu.

Pojedyncza źle zakodowana Wtyczka WordPress może załadować zbyt wiele skryptów lub arkuszy stylów, które mogą wpłynąć na szybkość ładowania strony.

Z drugiej strony dobrze zakodowana wtyczka wykorzystałaby standardowe najlepsze praktyki, aby zminimalizować wpływ na wydajność. Zalecamy przetestowanie wtyczek pod kątem wpływu na wydajność przed i po ich zainstalowaniu.

Prowadzimy również listę wtyczek WooCommerce, w których ręcznie wybraliśmy podstawowe wtyczki WooCommerce używane przez większość sklepów internetowych.

Na przykład seedprod drag & drop landing page builder pomaga budować niesamowicie szybkie strony docelowe e-commerce bez pisania kodu.

SeedProd Page Builder

Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, zobacz nasz przewodnik, jak wybrać najlepsze wtyczki WordPress. Ma proces krok po kroku, jak ocenić wtyczki WordPress i wybrać odpowiedni dla swojego sklepu internetowego.

9. Zmniejsz zewnętrzne żądania HTTP

Typowa strona e-commerce zawiera kilka komponentów. Na przykład obrazy, pliki CSS i JavaScript, Osadzanie wideo i inne.

Każdy taki komponent jest oddzielnie ładowany przez przeglądarki użytkowników poprzez wysłanie żądania HTTP do serwera użytkownika. Więcej żądań HTTP Oznacza dłuższy czas ładowania strony.

Twój serwer może również pobierać rzeczy z narzędzi i usług innych firm, takich jak Google Analytics, retargeting mediów społecznościowych i inne usługi. Są to tzw. zewnętrzne żądania HTTP. Może to potrwać nawet dłużej, aby zakończyć się w typowym ładowaniu strony internetowej.

W porządku jest mieć te skrypty w witrynie WordPress, ale jeśli wpływają one na wydajność witryny, musisz rozważyć ich zmniejszenie.

Zewnętrzne żądania HTTP można przeglądać, odwiedzając witrynę internetową i otwierając narzędzie Inspect w przeglądarce. Stąd przełącz się na Źródła ” Strona Karta, aby wyświetlić wszystkie zewnętrzne żądania HTTP.

External HTTP requests

10. Redukcja Żądań Bazy Danych

WordPress i WooCommerce używają bazy danych do przechowywania wielu treści i ustawień. Twój motyw WordPress i wtyczki również wykonują zapytania do bazy danych, aby pobrać i wyświetlić te informacje na ekranie.

Zapytania do baz danych są niezwykle szybkie, a Twoja strona może uruchomić setki takich w zaledwie milisekundy. Jeśli jednak Twoja witryna obsługuje skok ruchu, te zapytania mogą spowolnić czas ładowania strony.

Możesz sprawdzić połączenia z bazą danych za pomocą wtyczki, takiej jak monitor zapytań w WordPress. Po aktywacji wtyczka doda Menu monitora zapytań do paska administracyjnego WordPress.

Query monitor menu

Jednak zminimalizowanie tych żądań może nie być możliwe dla początkujących użytkowników. Na przykład może być konieczne zmodyfikowanie motywu WordPress, aby zmniejszyć liczbę połączeń z bazą danych.

Jeśli wygodnie edytujesz pliki motywów WordPress lub kod debugowania, możesz szukać połączeń z bazą danych, których można uniknąć.

Inni użytkownicy mogą spróbować znaleźć lepszy motyw WordPress i alternatywne wtyczki, aby w razie potrzeby zmniejszyć połączenia z bazą danych.

11. Optymalizacja Bazy Danych WordPress

Przez pewien czas Twoja baza danych WordPress może być przepełniona informacjami, których możesz już nie potrzebować.

Ten bałagan może potencjalnie spowolnić zapytania do baz danych, procesy tworzenia kopii zapasowych i ogólną wydajność WordPress. Od czasu do czasu ważne jest, aby zoptymalizować bazę danych WordPress, aby usunąć niepotrzebne informacje.

Wystarczy zainstalować i aktywować wtyczkę WP Sweep. Po aktywacji po prostu przejdź do Narzędzia ” Sweep, aby wyczyścić bazę danych WordPress.

WordPress database optimization

Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, zobacz nasz artykuł na temat optymalizacji bazy danych WordPress pod kątem szybkości i wydajności.

12. Użyj witryn przechowujących, aby śledzić problemy z wydajnością

Wprowadzanie zmian w aktualnym sklepie eCommerce może powodować problemy. Na przykład klient może stracić zamówienie lub Twoja strona może ulec awarii podczas wydarzenia sprzedaży.

Witryna testowa pomaga łatwo wypróbować wskazówki dotyczące optymalizacji wydajności, nowe wtyczki lub motyw bez wpływu na sklep na żywo.

Zasadniczo witryna testowa jest klonem Twojej witryny na żywo, która służy do testowania zmian przed ich uruchomieniem.

Wiele popularnych firm hostingowych WordPress oferuje konfigurację witryny 1-click staging. Po skonfigurowaniu możesz wypróbować zmiany i śledzić szybkość i wydajność ładowania strony.

Gdy będziesz gotowy do wdrożenia tych zmian, możesz po prostu wdrożyć witrynę testową do wersji na żywo.

Aby uzyskać instrukcje krok po kroku, zobacz nasz samouczek, Jak utworzyć witrynę testową dla WordPress.

13. Wysyłaj E-Maile E-Commerce

Offload eCommerce emails

E-maile odgrywają bardzo ważną rolę w sklepie eCommerce. Są one używane do dostarczania potwierdzeń zamówień, faktur, wiadomości e-mail z resetowaniem hasła, wiadomości sprzedażowych i marketingowych i innych.

Jednak wielu początkujących nie zdaje sobie z tego sprawy i korzysta z ograniczonej funkcjonalności Poczty e-mail dostawcy hostingu dla e-maili e-mail.

Większość firm hostingowych nie obsługuje domyślnej funkcji poczty WordPress. Niektórzy nawet wyłączają go, aby zapobiec spamowi i nadużyciom.

Dlatego musisz użyć dedykowanego dostawcy usług e-mail SMTP wraz z wtyczką WP Mail SMTP. Firmy te specjalizują się w wysyłaniu masowych wiadomości e-mail i zapewniają wyższą dostarczalność, co oznacza, że Twoje wiadomości e-mail nie trafiają do folderu spamu.

Zalecamy korzystanie z SMTP.com jako jeden z najlepszych dostawców usług SMTP dla e-maili transakcyjnych.

Jest łatwy w konfiguracji i współpracuje z WooCommerce i wszystkimi najlepszymi wtyczkami formularzy kontaktowych WordPress. Ponadto oferują 30-dniowy bezpłatny okres próbny z maksymalnie 50 000 e-maili.

Jeśli chcesz spojrzeć na innych, sprawdź Sendinblue lub Mailgun.

14. Korzystaj Z Lepszych Narzędzi Do Optymalizacji Współczynnika Konwersji

Jeśli chodzi o witrynę eCommerce, optymalizacja współczynnika konwersji (CRO) jest ważna dla zwiększenia sprzedaży.

Typowy sklep internetowy ma wiele dynamicznych elementów zwiększających konwersje, takich jak pasek bezpłatnej wysyłki na stronie głównej, odliczanie czasu black friday w nagłówku witryny, wyskakujące okienko exit-intent na stronach kasy, a nawet zakręć Kołem grywalizacji na stronie mobilnej, aby zmniejszyć porzucanie.

Free shipping bar example

Często właściciele sklepów i sprzedawcy detaliczni używają kombinacji narzędzi i wtyczek, aby dodać te dynamiczne elementy. Wyzwanie polega na tym, że nie wszystkie z nich są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem prędkości.

Dlatego ważne jest, aby wybrać narzędzia do optymalizacji konwersji, które oferują pakiet funkcji na jednej platformie, aby nie ładować wielu zewnętrznych skryptów.

Poniżej znajduje się lista popularnych narzędzi do optymalizacji konwersji, których używamy na naszych stronach e-commerce:

  • OptinMonster – to najpotężniejszy zestaw narzędzi do optymalizacji konwersji, który pozwala tworzyć spersonalizowane wyskakujące okienka, kampanie grywalizacji, pływające paski i wiele innych.
  • LiveChat.com -to najlepsze oprogramowanie do czatu na żywo. Oferują również oprogramowanie do automatyzacji chatbotów, które działa zarówno dla WooCommerce, jak i Shopify.
  • TrustPulse-to najlepsze oprogramowanie na rynku, które jest zoptymalizowane pod kątem szybkości. Możesz go używać do wyświetlania aktywności użytkowników w czasie rzeczywistym bez spowalniania witryny.

Jeśli chodzi o narzędzia do analizy i testowania A/B, Zalecamy korzystanie tylko z tego, co jest absolutnie potrzebne.

Na przykład, jeśli uruchamiasz nową stronę docelową lub projekt witryny, ważne jest, aby uruchomić analizę heatmap. Jednak po krótkim okresie analizy zalecamy wyłączenie heatmap, aby nie spowolnić szybkości witryny.

Podobnie w przypadku narzędzi do testowania A / B nie musisz uruchamiać tych skryptów na każdej stronie witryny. Możesz selektywnie ładować skrypty testowe A/B na określonych stronach, a kiedy skończysz test, nie zapomnij usunąć skryptu.

Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci przyspieszyć witrynę eCommerce. Możesz również zobaczyć nasz Podręcznik Bezpieczeństwa WordPress lub sprawdź nasz przewodnik SEO WooCommerce, aby uzyskać bezpłatny ruch z wyszukiwarek do swojego sklepu internetowego.

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, zasubskrybuj nasz kanał YouTube dla samouczków wideo WordPress. Znajdziesz nas również na Twitterze i Facebooku.

You May Also Like

Jak naprawić nieprawidłowy błąd JSON w WordPress (Przewodnik dla początkujących)

W artykule: Co powoduje błąd „nieprawidłowa odpowiedź JSON” w WordPress?1. Sprawdź adresy…

Jak zmienić kolor linku w WordPress (poradnik dla początkujących)

W artykule: Dlaczego Linki Są Ważne?Jak dodawać linki w postach i stronach…

Jak naprawić błąd krytyczny w WordPress (krok po kroku)

W artykule: Co To jest błąd krytyczny w WordPress?Co powoduje krytyczny błąd…

Jak zainstalować WordPress lokalnie na komputerze Mac za pomocą MAMP

W artykule: Jak zainstalować MAMP na komputerze MacInstalacja WordPress na komputerze MacWypróbowanie…