W artykule:
Zawsze było zamieszanie wśród początkujących o tym, kto jest właścicielem WordPress? To trochę nierealne myśleć, że coś może być w 100% za darmo. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, kto jest właścicielem WordPressa i w jaki sposób WordPress zarabia pieniądze, to jesteś we właściwym miejscu. W tym przewodniku dla początkujących odpowiemy na te typowe pytania wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób wpływa to na prawa własności witryny WordPress i treści bloga.
Zrozumienie różnic między WordPress.com vs WordPress.org
Zanim będziemy mogli odpowiedzieć na pytanie dotyczące własności WordPress, ważne jest, aby zrozumieć o którym WordPressie mówisz.
Główną przyczyną zamieszania jest to, że często ludzie nie wiedzą, że WordPress.com oraz WordPress.org to dwa zasadniczo różne produkty z różnymi właścicielami.
WordPress.org jest popularnym systemem zarządzania treścią (CMS), o którym zawsze się słyszy. To jest prawdziwy WordPress i jest w 100% darmowy. Jest często określany jako self-hosted WordPress. Kiedy słyszysz takie rzeczy, jak możesz stworzyć dowolny rodzaj strony internetowej w WordPress z wtyczkami i niestandardowymi motywami, to ludzie WordPress mówią o tym.
WordPress.com to usługa hostingowa, która oferuje odizolowaną wersję WordPressa, aby ułatwić Ci blogowanie. Nie dostajesz wszystkich gadżetów WordPress, takich jak wtyczki, niestandardowe motywy itp.
Aby skupić się na tym artykule,nie będziemy wchodzić w Porównanie funkcji obu. Możesz dowiedzieć się więcej na ten temat w naszym WordPress.com vs WordPress.org chart.
Zrozumienie różnicy między tymi dwoma produktami ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia modelu własności i modelu biznesowego tych dwóch produktów.
Kto jest właścicielem WordPress.org a popularne oprogramowanie WordPress?
WordPress jest oprogramowaniem typu open-source. Oznacza to, że każdy może zobaczyć kod i przyczynić się do oprogramowania, aby go ulepszyć. To wkład tysięcy niezależnych ludzi z całego świata, którzy zbudowali WordPress do tego, co jest dzisiaj.
WordPress jest licencjonowany na licencji GPL i ważne jest, abyś zrozumiał korzyści wynikające z licencji GPL, ponieważ pomoże Ci to lepiej zrozumieć własność.
Podsumujemy GPL w trzech głównych korzyściach:
- Możesz korzystać z WordPressa w dowolny sposób, bez żadnych ograniczeń.
- Możesz dostosować, dodać lub usunąć wszystko w WordPress, co ci się nie podoba, bez żadnych ograniczeń.
- Możesz przepakować, zmienić markę, sprzedawać i dystrybuować WordPress bez żadnych ograniczeń, z wyjątkiem tego, że jest on również wydany na licencji GPL.
Ostatnia część Zwykle rozwala ludziom umysł. Tak, możesz rzeczywiście wziąć WordPress, zmienić logo i nazwę i rozpocząć sprzedaż (100% legalne).
Innymi słowy, baza kodu WordPress należy do społeczności (Ciebie). Tysiące ludzi, którzy przyczynili się do tego projektu non-profit, zrobiły to bez bezpośredniej rekompensaty. Wyjaśnimy to bardziej szczegółowo w sekcji modelu biznesowego tego artykułu.
Streszczenie: Każda strona internetowa, którą tworzysz za pomocą samodzielnie hostowanego oprogramowania WordPress, jest w 100% własnością ciebie. Treści przesyłane do tych witryn są również w 100% własnością użytkownika.
Znak towarowy WordPress i WordPress.org domena jest własnością WordPress foundation, organizacji non-profit 501 (c) (3), której jedynym celem jest zapewnienie, że WordPress jest swobodnie dostępny, utrzymywany i rozwijany.
Kto jest właścicielem WordPress.com
WordPress.com jest własnością prywatnej firmy Automattic.
Musisz zrozumieć trochę historii projektu open-source WordPress, aby zrozumieć wkład Automattic i powody, dla których otrzymują korzystne traktowanie, takie jak możliwość korzystania ze znaku towarowego WordPress i pożądanego WordPress.com domena jako część płatnego produktu.
Automattic został założony przez współzałożyciela oprogramowania open source WordPress, Matta Mullenwega.
Matt stworzył Automattic w 2005, prawie dwa lata po WordPress, z głównym celem, aby ułatwić hosting WordPress i umożliwić osobom z niewielką wiedzą techniczną rozpoczęcie bloga z WordPress.
Od WordPress.com platforma była zasilana przez oprogramowanie open source WordPress, Automattic miał żywotny interes w dalszym rozwoju darmowego oprogramowania WordPress.
Kilku wczesnych pracowników Automattic przyczyniało się do rozwoju WordPress przed firmą, więc powinno być oczywiste, że zainteresowanie finansowe nie było jedynym powodem, dla którego Automattic zainwestował w WordPress.
Ponieważ projekt open-source nie zarabiał na początku żadnych pieniędzy, Matt po raz pierwszy zarejestrował znak towarowy WordPress za pośrednictwem Automattic.
Wraz ze wzrostem popularności WordPress, Automattic przekazał znak towarowy WordPress Fundacji WordPress w 2010 roku, aby zapewnić długoterminową trwałość projektu non-profit.
Należy pamiętać, że Matt Mullenweg jest dyrektorem generalnym Automattic, a także zasiada w zarządzie Fundacji WordPress.
Teraz, gdy znasz historię, porozmawiajmy o własności treści na WordPress.com.
Podczas tworzenia witryny za pomocą WordPress.com, musisz przestrzegać ich warunków korzystania z usług. Chociaż wyraźnie stwierdza, że został zaprojektowany, aby dać ci taką samą kontrolę i własność nad Twoimi treściami, ktoś może nadal zamknąć Twoją witrynę, jeśli uzna, że jest to naruszenie.
Chociaż masz 100% kontroli nad swoją witryną, jesteś ograniczony do oferowanego ci zestawu funkcji, który nie zawiera wtyczek, niestandardowych motywów itp.
Mam nadzieję, że już teraz powinieneś mieć odpowiedź na pytanie o to, kto jest właścicielem WordPressa.
Teraz rzućmy okiem na to, jak WordPress zarabia pieniądze.
Model biznesowy Automattic vs model biznesowy WordPress
Model biznesowy Automattic polega na sprzedaży usług związanych z WordPress, takich jak hosting, tworzenie kopii zapasowych i inne, więc nie będziemy poświęcać na to zbyt wiele czasu.
Krótko mówiąc, Automattic zarabia na WordPress.com sprzedając reklamy na swoich darmowych stronach. Jeśli zdecydujesz się zapłacić za swoje plany hostingowe, otrzymasz dodatkowe ulepszenia premium, takie jak możliwość ukrywania reklam, kupowania domen, dodatkowego miejsca na dysku, motywów komercyjnych itp.
Naszym celem w tej sekcji jest wyjaśnienie modelu biznesowego stojącego za oprogramowaniem open source WordPress i odpowiedź na typowe pytania, takie jak w jaki sposób programiści WordPress zarabiają pieniądze, jeśli dobrowolnie przyczyniają się do bezpłatnego projektu non-profit.
Zacznijmy od pytania na dlaczego programiści przyczyniają się do WordPressa, jeśli nie otrzymują zapłaty?
Chociaż mogą istnieć powody altruistyczne, skupimy się na dwóch głównych przyczynach pieniężnych:
- Sprzedają produkty lub usługi WordPress (niestandardowe wtyczki, motywy, tworzenie stron internetowych, doradztwo itp.)
- Pracują dla firmy, która sprzedaje produkty lub usługi WordPress.
Innymi słowy, zarabiają pieniądze, ale nie płacą im Fundacja WordPress.
Ponieważ WordPress zyskał popularność, nastąpił wzrost liczby firm, które sprzedają produkty / usługi związane z WordPress. Zwiększyło to zainteresowanie komercyjne dalszym rozwojem oprogramowania open-source WordPress.
Pomyśl o tym, co Automattic był w stanie zrobić na początku, z wyjątkiem tego, że teraz istnieje wiele firm zatrudniających dedykowanych pracowników, którzy przyczyniają się do rozwoju WordPress, ponieważ rozumieją, jak projekt WordPress rośnie, tak samo będą możliwości przychodów.
Więc gdzie Fundacja WordPress pasuje do obrazu?
WordPress foundation jest organizacją non-profit, więc jej głównym źródłem przychodów są darowizny.
Te darowizny są dokonywane przez osoby takie jak ty, a także korporacje, które używają WordPressa do zarabiania pieniędzy.
Jak to wszystko odnosi się do Ciebie jako użytkownika?
Chociaż nie płacisz bezpośrednio za WordPress, możesz pośrednio za niego płacić.
Na przykład, jeśli hostujesz swoją witrynę na Bluehost, Siteground, WPEngine lub innej dużej firmie hostingowej WordPress, to pośrednio płacisz za WordPress. Ponieważ wszystkie te firmy regularnie przyczyniają się do WordPress.
Jeśli korzystasz z Yoast SEO, BackupBuddy, Sucuri lub dowolnego z produktów z rodziny WPBeginner (OptinMonster, WPForms, MonsterInsights itp.), pośrednio płacisz za WordPress. Ponieważ wszystkie te firmy regularnie sponsorują Wordcampy i / lub przyczyniają się do WordPress.
Mamy nadzieję, że pomoże Ci to lepiej zrozumieć model biznesowy WordPress i wyjaśnić wszystkie obawy dotyczące tej kwestii.
Co możemy zrobić, aby poprawić i wyjaśnić pewne zamieszanie?
Niewiele można zrobić na temat sytuacji w domenie ze względu na zaangażowane modele biznesowe.
Jedynym prawdziwym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest edukacja, która musi być dwuczęściowa.
Przede wszystkim rola mediów.
Główne media technologiczne, takie jak TechCrunch, Recode, TheNextWeb itp., muszą lepiej wykonywać swoją pracę w sprawdzaniu faktów, aby uniknąć artykułów, które twierdzą, że Automattic jest spółką dominującą WordPress. To może być tak proste, jak powiedzenie, że firma macierzysta za WordPress.com.
Możesz po prostu wpisać w google termin „firma macierzysta WordPress”, a znajdziesz mnóstwo artykułów z głównych mediów technicznych, które zgłaszają fałszywe informacje (przykład: TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ i tutaj).
Drugą rolą jest egzekwowanie przez Fundację WordPress, a także Automattic.
Te media są zwykle przedstawiane te komunikaty prasowe, więc jeśli było jakieś ponowne egzekwowanie z najlepszych rynków zbytu, reszta nastąpi.
Często podczas wydarzeń blogowych, gdy widzisz stoisko WordPress, zwykle jest to automat (WordPress.com) booth. Chociaż można poprawić słownictwo marketingowe, osobiście widząc pracowników odpowiadających na pytania na stoisku, są oni niezwykle pomocni i prawie zawsze wyjaśniają różnicę.
Podczas targów Tbex North America 2015, kiedy odwiedziliśmy ich stoisko, co najmniej dwie osoby zadały pytanie dotyczące własności WordPressa, a pracownicy Automattic wykonali świetną robotę, jasno wyjaśniając różnicę.
Wniosek
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci odpowiedzieć na pytanie, Kto jest właścicielem WordPressa, w jaki sposób WordPress zarabia pieniądze i co to naprawdę oznacza dla kontroli i własności Twojej witryny. Możesz również przeczytać nasz artykuł na temat 15 Najczęściej zadawanych pytań przez początkujących WordPressa.
Jeśli podoba Ci się ten artykuł, zasubskrybuj nasz kanał YouTube dla samouczków wideo WordPress. Znajdziesz nas również na Twitterze i Facebooku.