„B2B” to dość popularne pojęcie, jednak nie dla każdego jest ono w pełni zrozumiałe. Co zatem dokładnie oznacza B2B? Szczegółowe informacje są zawarte w poniższym artykule.
Co to jest B2B?
B2B to skrót od angielskiego wyrażenia „business to business” i oznacza różnego rodzaju obszary, w których transakcje zawierają ze sobą firmy. Jest przeciwnością wyrażenia B2C, czyli „business to consumer”, w którym transakcje odbywają się między firmą a klientem prywatnym. Sklep B2B (czyli najczęściej hurtownia, choć nie tylko) obsługuje pojedyncze sprzedaże, umowy wieloletnie czy też dłuższe kontrakty. Obszar B2B jest bardzo szeroki i zapewnia mnóstwo możliwości działania. Umożliwia sprzedawanie hurtowe towaru, ale również pojedynczych produktów, np. maszyn. W ramach B2B można też świadczyć usługi. Co do zasady zatem każdy obszar, w których usługami bądź dobrami wymieniają się ze sobą podmioty gospodarcze, to właśnie B2B.
Rodzaj prowadzonych działalności w ramach B2B
Zazwyczaj pierwsze, co przychodzi na myśl, gdy mowa o B2B, to handel hurtowy przez sklep B2B. Jest to rzeczywiście jeden z najpopularniejszych obszarów działania w ramach biznesu z innymi firmami. Polega na sprzedawaniu towarów w bardzo dużej ilości. Mogą to być te same produkty, jakie kupują klienci indywidualni, jednakże w znacznie większych ilościach. Nie są one sprzedawane na sztuki. Handel hurtowy dotyczy zatem zarówno sprzedawania towarów do sklepów, które następnie sprzedają je prywatnym klientom, jak i sprzedaż przedsiębiorstwom, które wykorzystują konkretne produkty, aby świadczyć własne usługi bądź produkować własne towary. Przykładem tego typu działalności może być hurtowa sprzedaży prętów metalowych albo zabawek. Te pierwsze trafią zazwyczaj do firm budowlanych, które następnie wykorzystają je na placach budowy, z kolei zabawki różnych marek znajdą się w sklepie z zabawkami, a później trafią do klientów indywidualnych.
Sprzedaż towarów przez sklep B2B nie musi jednak wiązać się tylko ze sprzedażą w dużym wolumenie. Linie produkcyjne, specjalistyczne samochody, sprzęt biurowy różnego typu czy oprogramowanie komputerowe to także działalność B2B, jednak sprzedawana w znacznie mniejszych nakładach. Wiele z owych produktów jest zresztą wykonywana na indywidualne zamówienie, według wytycznych klienta, np. specjalistyczne oprogramowanie dla biznesu albo linia produkcyjna dostosowana do możliwości i wymogów przedsiębiorstwa.
Rynek B2B może też obejmować sprzedaż usług. To bardzo szeroka gałąź gospodarki, która obejmuje m.in. tworzenie reklam, tłumaczenie dokumentacji, wyszukiwanie pracowników czy sprzątanie biura.